Black Friday is een hype die is komen overwaaien uit de VS. Black Friday wordt gevierd op de dag na Thanksgiving. De meeste Amerikanen zijn vrij op deze dag en dit moment wordt dan ook gezien als startschot voor de feestinkopen. Om mensen naar de winkel te trekken stunten veel bedrijven met extreem hoge kortingen en lage prijzen. Dit jaar valt Black Friday op 20 november. Elk jaar wordt deze dag populairder in Nederland. Waar 5 jaar geleden bijna geen enkel Nederlands bedrijf aandacht besteedde aan deze dag, wordt het hier ook steeds meer de norm voor een bedrijf om wel mee te doen.
Tips voor de consument
In Nederland zien we dat veel bedrijven in de week van Black Friday al beginnen met het aanbieden van kortingen. Het is verleidelijk om dan alvast te beginnen met shoppen maar het is aan te raden toch echt te wachten tot vrijdag, dan zijn de kortingen met Black Friday Deals namelijk het hoogste.
Black Friday is de ideale dag om producten aan te schaffen die je al een tijdje wilt maar niet zomaar koopt omdat je deze producten misschien net te duur vindt. Denk bijvoorbeeld aan televisies, een nieuwe vriezer of een gameconsole, dit zijn producten waarbij 10% korting al gauw enorm scheelt.
Naast het uitbreiden van je technologie collectie is Black Friday ook het ideale moment om je garderobe met wat nieuwe kleding aan te vullen. Het afgelopen jaar zijn er namelijk ook enorm veel kledingwinkels op de Black Friday trend gesprongen.
Een laatste tip is om alvast na te denken over eventuele kerstcadeaus, zodat je met kerst nog wat geld over hebt voor andere leuke dingen.
Hoe profiteren bedrijven hiervan?
Het lijkt misschien alsof black Friday vooral voor de consument voordelig is, echter kan het voor bepaalde bedrijven ook strategisch zijn. In de periode rondom black Friday brengen veel (technologie) bedrijven nieuwe producten uit. Nieuwe modellen van smartphones, televisies etc. Door middel van black Friday kunnen retailers op een relatief makkelijke manier van hun oude voorraad afkomen. Onder het mom van black Friday bieden zij deze modellen aan, om zo plaats te maken voor de nieuwe producten die tijdens de feestdagen goed zullen verkopen. Niet zo heel gek dus dat online retailers zoals Wehkamp black Friday steeds meer omarmen.
Niet alleen online retailers doen mee aan de black Friday hype. Veel winkelketens en merken doen mee, denk bijvoorbeeld aan de sonos black friday deals. Niet alleen tech-bedrijven komen namelijk met nieuwe producten, het is voor veel modehuizen ook het moment voor nieuwe collecties. Een perfecte moment dus om van de oude voorraad af te komen.
Black Friday heeft dus voordelen voor zowel bedrijven als consumenten. Naar verwachting zal Black Friday elk jaar een grotere rol in de Nederlandse samenleving krijgen, win-win!
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.